niedziela, 16 czerwca 2013

Czas podsumować - cz. III

Powolny powrót do codzienności zajął nam kilka dni, w międzyczasie udało się przywrócić do życia laptopa ze wszystkimi zdjęciami z wyjazdu. Liczymy na Waszą wyrozumiałość.

Dokonaliśmy finalnie podsumowania wyjazdu:
Pokonaliśmy w sumie 10 576 km.
Poza domem spędziliśmy 22,5 doby, 540 godzin.
Zużyliśmy 711 litrów ON.
Na graniach spędziliśmy około 42h, to jest sporo więcej niż zakładaliśmy .
Na paliwo wydaliśmy 2550 PLN: 
  1. Polska 5,24 PLN
  2. Serbia 5,86 PLN
  3. Bułgaria 5,72 PLN
  4. Turcja 6,78 do 10 PLN
  5. Irak 2,34 do 2,47
  6. Iran 0,32 PLN !!!
  7. Gruzja 4,22 PLN
  8. Rosja 2,51 PLN
  9. Ukraina 3,50 PLN
Na winiety, opłaty na granicach i inne wydatki związane z autem 1450 PLN, a w szczególności:
  1. Słowacja 42 PLN (10 Euro) - winieta,
  2. Węgry 43 PLN (2975  HUF) - winieta,
  3. Turcja 70 PLN - winieta HGS, (wystarczyło na przejechanie z Edirne do Diyarbakir)
  4. Prom port Kavkaz - port Kerch 210 PLN (bilet na auto+4 osoby)
  5. wjazd do Iranu bez CDP 640 PLN (200 USD)
  6. wjazd i wyjazd z Armenii  334 PLN (70 USD)
  7. spawanie w Iranie 100 PLN
  8. spawanie w Gruzji 100 PLN (50 GEL)
Oficjalnie potwierdzamy, iż możliwy jest wjazd do Iranu bez CDP na przejściu granicznym pod Dogubayazit. Po stronie Iranu na przejściu mieści się prywatna agencja ubezpieczeniowa, która przygotowuje stosowny dokument w tylko im znany sposób, za który zobligowani byliśmy zapłacić 300 USD. Finalnie udało się zejść do 200 USD. Dodatkowo powinniśmy uiścić opłatę za wjazd dieslem w wysokości 40 USD, ale jakoś udało się tego uniknąć (pracownicy z tej agencji dogadali się z urzędnikiem :)). Do tankowania diesla nie potrzeba dodatkowej karty, na stacjach posiadają ją pracownicy stacji. Cena Pb jest wyższa i 1 litr kosztował około 1-1,3 PLN.
Tak oto wygląda 3 kartkowa dokumentacją pozwalająca wjechać do Islamskiej Republiki Iranu bez CDP:

Właściwie podczas całej podróży mieliśmy ze sobą awaryjny 5 litrowy kanister ON, z którego nie mieliśmy okazji skorzystać, choć niejednokrotnie była sprawdzana jego zawartość. 


3 komentarze:

  1. W lipcu wybieram się do Iranu autem. czy możecie napisać, jak zlokalizować tę agencję ubezpieczeniową na przejściu w Bazarganie. Brak CDP znacząco zmniejszyłby budżet mojego wyjazdu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czesc,
      nie wiem czy nie za późno już, ale odpowiem że ta 'agencja' w sumie sama nas znalazla. Generalnie w trakcie gdy próbowaliśmy załatwić sobie to zezwolenie na wjazd rozmawiając z celnikami powiedzieli nam oni, że jest właśnie potrzebne to 'ubezpiecznie'. przyszło kilka innych osób, ktoś przychodził, ktoś odchodził, dokumenty celne wędrowały z rąk do rąk. Ogolnie wyglądało to jakby przypadkowi ludzie podchodzili i oglądali, a czasem nawet przybijali pieczątki, Na koniec (trwało to chyba ze 2h) powiedziano nam że będzie ok tylko musimy zapłacić te 300 $. początkowo zdziwieni odmówiliśmy jakiejkolwiek zapłaty, ale po pewnym czasie i dojściu do wniosku, że to jedyna możliwość zaczelismy się targować... Ta 'agencja" raczej współpracuje z celnikami, wiec nie trzeba ich szukać. tłumaczyć na perski pomagały nam przypadkowe osoby. Pamiętam, że chciano nam zabrać dowód rejestr. auta, który będzie do odbioru w trakcie wyjazdu z Iranu (może być na innym przejściu granicznym jak w naszym przypadku) bo podobno taka jest procedura, ale chyba ostatecznie udało nam się jakoś tego uniknąć :)

      Usuń
  2. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń